Ciri-ciri Kanak-kanak Masalah Pembelajaran

Terdapat banyak ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pembelajaran. Antara ciri-ciri yang mungkin dapat menolong pakar-pakar diagnostik dan guru-guru dalam mengenalpasti dan mengajar kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran:

images

  1. Ciri-ciri fizikal

Tidak banyak berbeza dengan kanak-kanak normal tetapi lebih kecil tubuhnya berbanding kanak-kanak lain disebabkan gen tertentu.

  1. Ciri-ciri intelek
  • Lewat matang
  • Rendah daya ingatan
  • Rendah pengamatan
  • Kebolehan berbentuk kreatif.
  • Kesediaan belajar adalah rendah, mempelajari apa yang dipelajari oleh kanak-kanak berumur 6 tahun pada peringkat umur 8 tahun atau lebih.
  1. Ciri-ciri sosial dan peribadi
  • Mempunyai bidang perhatian yang singkat
  • Kurang tumpuan
  • Mudah kecewa disebabkan pengalaman kegagalan yang berulang-ulang
  • Tingkah laku yang berbeza.
  • Minat sama dengan kanak-kanak yang mempunyai mental yang sama dengan mereka.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s